وطني و عربي و سياسي

الأربعاء,7 أكتوبر, 2015
ساويرس: الثورة موجودة في داخل كلّ مصري و الدولة تنتج نهج التعذيب والقمع

الشاهد_قال رجل الأعمال المصري الذي ساند نظام مبارك الذي قامت ضدّه ثورة 25 يناير و ساند فيما بعد إنقلاب العسكر على السلطة و تولي السيسي للسلطة، نجيب ساويرس، إن الثورة موجودة في داخل كل مصري، محذرًا من “كتم الحريات” ووقف مسار الديمقراطية في البلاد، داعيًا في الوقت ذاته إلى وقف المظاهرات والإضرابات 4 سنوات.
وأضاف، في لقائه على إحدى القنوات الفضائية: “الثورة جوة كل واحد لو جه ديكتاتور تاني وأفسد تاني ولو كتم حرياتنا تاني ولم حاشية فاسدة حواليه الناس هتنزل تاني، إن مكناش نلحق البلد ونقضي على الققر والظلم ونؤسس لدولة القانون واحترام الدستور يبقى خلاص انتهينا”.
وتابع: “خلصنا الاحتياطي بتعنا البلد في حالة اقتصادية صعبة جدا الدعم مش عارفين ندفعه وعيشين على معونات إخواننا في الخليج، والسياحة توقفت.. لابد من تأجيل الاختلافات 3 أربع سنين معندناش رفاهية وجود معارضة شرسة ومظاهرات وتخريب لأن الناس جابت آخرها”.
وقال إنه لابد من دعم الاقتصاد وتوفير الأمن ودعم مسار الديمقراطية: “إذا لعبت في الديمقراطية وأمل الناس فيها أنت كدة بتلعب في الجزء اللي قامت عشانه ثورة 25 يناير”.
وأشار إلى أن الدولة تنتج نهج التعذيب والقمع وهذا سيؤدي إلى مزيد من الفوضى !!
وقال إن الديمقراطية “مش هيا اللي عملت الإرهاب، ما ينفعش ناس لما يحصل تفجيرات تمشي بنغمة مش عاوزين حرية وديمقراطية، الديمقراطية مش هيا اللى عملت الإرهاب، تكميم الأفواه بيضم الوطنيين لهذا المعسكر العشوائي الفوضوي”.



أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.